diarrhea..ko datang dan pergi sesuka hatimu..

| December 11, 2010

aku terjaga dari tidur..renik-renik peluh sudah mengalir di dahiku..aku mengerutkan keningku..
krrgghhhkk
..ku terdengar bunyi aneh..peluh mulai pantas keluar umpama air terjun langganan di poring..
bulu roma ku mulai tegak berdiri..rasa sejuk mulai menguasai..
aku pandang kiri..aku pandang kanan..
aku tidak nampak apa-apa yang mencurigakan..aku pandang sekeliling..
tiada apa-apa yang mencurigakan..tiba-tiba bulu hidung roma ku menegak kembali..
owh Tuhan..
dugaan apakah yang bakal ku hadapi kali ini..aku berserah..aku pejam mata..namun aku tahu..aku sudah tidak mampu untuk bertahan..lantas aku buka mata dan juga membuka langkah..dengan pantas aku melompat dari katilku dan menuju ke pintu..aku kuak pintu sekuat hati..kalu patah pintu mungkin baru aku puas hati..ku sarung selipar di kaki ku..dan ku buka langkah seribu..
yeahhh..
dan akhirnya..aku sampai..aku perasan walaupun dalam keadaan yang genting begitu..aku masih mampu tersenyum pabila sampai ketempat yang di tuju..
kerana aku masih ingat pesan band dari seberang DEWA 19..
ya..mereka mengatakan walaupun apa jua cabaran yang menimpa..
HADAPI DENGAN SENYUMAN..
namun aku sedar..senyum ku hanya sebentar cuma..aku melangkah ke singki dan UARKKHH...UARAKHH..
habis keluar segala apa yang aku makan tadi tengahari..
dan air mata pun turut bercucuran ibarat hujan lembut di kala petang yang damai..
huuu..huuu
namun rasa aku tidak sedamai petang..kerana perut masih lagi memulas-mulas..dan dengan pantas aku masuk ke tandas kedua..tandas fevret aku di asrama..setelah..berhempas pulas..aku lega sedikit..dan menuju ke bilik..aku menjadi layu macam bunga yang lama sudah tidak di siram..
huuuuu..huuu
aku rasa aku boleh tahan lagi kalu luka di jari or melecur kena minyak kuali or kena iron pun aku sanggup..tapi kalu dah namanya cirit-birit&muntah diarrhea ni..
haaa..
yang bahagian dalam perut..aku paling la sensitif..
haaa..
itula sebabnya aku betul2 jaga permakanan aku..
mimang banyak betul pantang tuk diri aku sendiri pasal makanan ni..
kalu makan tu..tia boleh makan dengan yang ini..
kalau yang ini tia boleh makan campur dengan yang itu..walaupun kadang2 aku langgar juga pantang tu..hehe..
yalah kan..kalu sda tiada pilihan..tiakan la mau memilih2 pula kan..hehe..
namun..kalu sudah terlajak perahu boleh di undur..terlajak makan..inilah padahnya..dan aku..
hanya mampu tidur walaupun sakit itu telah melumpuhkan tenaga ku untuk membuat sebarang pekerjaan..
keesokan harinya
..aku memikir..apakah yang harus aku lakukan untuk menyembuhkan penyakitku ini..2 hari lagi aku akan mengikuti perkhemahan..kalu aku terus dalam keadaan begini...boleh gila ni time camping..tiakan la mau balik2 minta excuse mau pi toilet time dalam kawad kan..huu..
tiba-tiba aku teringat akan rawatan tradisional yang aku pelajari sem ni..
kata cikgu aku..
pokok dukung anak mampu untuk mengubati  aku ini..sebut penyakit macam serius saja teruknya..:p..
dan aku lantas bertanya kepada Mr Google apakah rupanya pokok dukung anak ni?
sumber dari gooogle
adakan daunnya seperti ibu yang sedang mendukung bayi??
sumber dari google

tiapun seperti kanggaroo yang membawa anaknya di pocket?
dan seperti biasa Mr. Google mimang boleh di harap memberikan segala jawapan yang di kehendaki..
aku sedikit kecewa kerana segala bayanganku ternyata sia-sia..satu pun tia mengena kerana rupa pokok dukung anak itu adalah seperti ini..

aku sertakan sekali khasiat lain pokok ni. sumber dri mr google

aku menggagahkan diriku berjalan di sekitar asrama dan aku menemui pokok itu..
aku tekad dan menjerit kegembiraan dalam hati..
yalah kalu aku jerit tiba2..
sah2 satu asrama mengatakan aku tekanan dengan perkhemahan yang tidak henti serta tidak mampu menghadapi tekanan peperiksaan yang bakal menjelang..
dan lagi haru kalu mereka menawarkan diri tuk menukar bilik ku ke bilik yang berada di bukit padang demi keselamatan bersama..
aku senyum..aku memetik dalam 5 batang..dan mencucinya sebelum di bawa ke bilik..
aku rebus daun berserta akarnya di dalam heater rumate aku..
yeah..jaja..sorry..aku guna heater ko..hehe..
dan setelah menunggu seketika..
akhirnya ketikk..
heater sda berhenti..hee..aku ambil daun yang aku rebus tadi..
dan aku lenyek2 kan daun2 tersebut...
kemudian aku tapis dan siap..
siap air rebusan daun dukung anak..
dengan bacaan selawat..aku minum air itu dan berdoa agar aku sembuh..
cecah ja air tu di kerongkong..baru aku sedar..air tu tersangatlah pahit..
sabar tati..sabar..
ubat mimang begini..ini bukan gula-gula kapas pa tah lagi coklat cadbury black forest..
sumber dari mr google

ni ubat dukung anak..
dan dengan tabah walaupun air mata sudah bergenang..aku menghabiskan secawan air rebusan itu...
dan tiba-tiba aku rasa pening..
aikkk..
timbul sikit was-was dalam hati aku...
betul ka yang aku minum ni pokok dukung anak..
jangan tati..jangan ragu..
ko kena yakin..dan berkat keyakinan aku tu..
aku sihat setelah tidur selama 3 jam selepas minum air tu..hehe..
dan..dengan ini aku ingin mengatakan bahawa..
pokok dukung anak tu betul2 berkesan untuk menyembuhkan sakit tu..
kini aku tak perlu risau..tiada lagi sakit perut yang menganggu..
ceh ayat macam buat iklan promosi pokok daun anak..

owh ya pesanan buat teman..kalu dilanda masalah ni..terdapat banyak langkah lain yang boleh di ambil salah satu nya seperti yang aku nyatakan tadila di atas..selain tu...minum la teh tanpa gula(jangn pula gila tmbh susu)teh kosong ya ceq2 sekalian..ni pun boleh di katakan berkesan..selain tu..elakkan makanan bersantan,dan elakkan juga minum susu..tapi ni tuk aku la..boleh cuba..manatau berkesan juga tuk kamurang kan..k..


*peristiwa berlaku ketika sem 4 di tempat aku belajar..

0 comments:

Powered by Blogger.