Double U~part 1

| November 08, 2010

mett..
rumetttt..

sayup2 aku terdengar suara QD memangil namaku..aku pusing kanan..aku pusing kiri..tak nampak pun bayang dia..cuma yang ada bayang seorang yang aku tak kenal pun siapa..mana rumet aku ni..tak kan nak main police n theive pula time2 ni..jap..jap..aku dimana ni..bayang org tu perlahan-lahan hilang dari pendangan..aku kejar dia..nak tanya mana rumet aku..ntah macamana..aku jatuh..sakit..aku pejam mata..tahan sakit...perlahan2 aku buka mata..cahaya mentari yang masuk dari jendela bilik menyilaukan pandangan mata..

"haa..bangun pun..dari tadi aku kasi bangun..liat betul..ko bukan ada kelas ker pagi ni??"..
"Kelas??".."Pagini??".."aku ada kelas yek?

..aku menyoal QD kembali..

"heee...takde..macik cleaner yang ada kelas maybe pagini..heeee..heee"..

QD dah mula geram..aku yang masih dalam keadaan mamai bagai ikan yang baru di tuba..terus segar apabila teringat muka singa jantan yang bakal aku hadapi kalau lewat masuk kelas harini..dengan tergesa2 aku mengambil segala peralatan mandi dan..terus menyarung selipar mandiku yang bercorak bunga-bunga..siap ada bunga plastik lagi di atasnya..cewah feminin gitu...okay Qiera..ko ada masa setengah jam saja lagi..mana nak iron baju..mana nak ber make-up lagi?make up?aku jenis pakai benda2 alah bgtu ker?? oppss silap alasan..mana nak pakai tudung lagi..dalam kepala aku sudah memikirkan apa pakaian yg hendak di pakai harini..siap mandi yang ala kadar tak kadar.. asal cukup syarat iaitu sabun dan gosok semua apa yg patut di gosok..aku tergegas-gegas mencari baju yang telah aku fikirkan tadi..alamakkk..aku dah pakai baju tu 3 hari yang lalu..mana ni mana ni..mana la baju yang tak payah nak di iron ni..fuhh..nasib aku jumpa sehelai lagi baju kurung cotton yang mak aku buat raya aidiladha yang lepas..aku terus sarung dan okay..sekarang nak pakai tudung apa??tudung aku ni berderet bersusun belakang pintu..tapi seperti biasa..semua pun belum iron..okay...pakai selendang ni je lah..ni nampak seperti di iron dan tak la kusut seperti baru di pijak segerombolan lembu jantan yang nak memajak sawah..lembu pajak sawah ka Qiera?? ah lantaklah..yang aku ada sesi soal jawab ngan diri sendiri pagi-pagi ni apahal pula..kalau betul nak bersoal jawab..bagus tak payah nak tergesa-gesa..nanti datang kelas buatlah sesi soal jawab dengan Mr. Hakimi yang muka nampak cool tapi perangai..Masya Allah Qiera pagi2 dah mengata orang..tak berkat nanti harini mcmana..segera aku insaf mengenangkan sikap sendiri..

"Qieraaaa..Qieraaaa..ko dah siap ker??"
"Aaa aa..on the way nak siap la ni"

..OTW nak siapa apa kalu aku belum lagi pakai tudung ni...ah..lilit2 ja la ikut sedap mata memandang..okay siap..ambik beg..ambik buku yang nak di bawa..laptop nak bawa ka tidak??tak payahla..buat berat tangan aku jer nak bawa sepanjang hari nanti..

"Qieraaaaaa!!"

.."Ya..ya aku datang nii..".

.aishh anak dara seorang ni tak sabar-sabar..entah apa juga yang hendak di kejar..kalu nak kata Wawan tu nak lari tak juga..dah pasti cintanya hanya untuk QD seorang..dan bila tiba depan QD yang muka dah masam macam strawbery muda aku segera menghulur tangan meminta maaf..muka QD dah blur..

"Engko ni kenapa pula siap buat gaya nak minta maaf macam drama Aidilfitri ni?"..

"Hee..dah aku lambat dan ko lama tunggu kena la buat gini..hee.."

aku sengih panjang..

"Bila la ko ni nak berubah Qiera..semalam tidor jam brapa? tak bagus tau anak dara bangun lewat2 ni"..

QD dah mula syarahan paginya yang tak perlu di bayar..semua free of charge..bla..bla..bla..aku dah tak dengar apa yang dia cakap sebab aku sudah on mp3 yang aku memang sudah pasang sedia kat telinga awal2 tadi before pakai tudung..biasala nak kena sembunyi dalam baju semua wayar-wayar yang patut..aku tak boleh la nak belajar kalu tiada lagu yang aku dengar..rasa tak nak masuk jer ilmu-ilmu tu..

"Aargghhh..pa ni QD..sakitla"..

aku menggosak-gosok tangan yang di ketip oleh QD..boleh tahan ketipan ketam QD ni..belajar dari Ketam Bakau apa dia ni..

"Ha mimang patut pun..sakit ko..ko peduli..penat aku yang membebel mcm mak nenek dari tadi ada ko kira?"..

"hahaha..siapa suruh ko pagi-pagi dah buat ceramah free..kalau kuliah agama nak juga aku dengar..ni..ko ulang balik ayat mak aku jer..dan kalau aku record pa yang mak aku cakap dan kasi ko dengar..mesti ko terkejut sebab sebijik ja pa yang ko ckp tadi dengan apa yang mak aku cakap"..

"haa mimang sebijik..tapi buat orang mcm ko ni..walupun berbijik-bijik..tak masuk punya..dah tahap batu apa ko ni?...tak makan saman betul..".

QD dah mula dah nak naik angin..sah..sah mimang semalam gaduh ngan Wawan ni..jarang QD membebel pagi-pagi ni..ni mesti angin puting beliung ni berpunca dari Wawan ni..

"Aku mimangla tak makan saman..aku makan nasi..mana boleh kenyang nak makan saman..saman boleh makan erkk QD?..kalu boleh..time takder elaun nanti kita buatla saman banyak2 ya QD..kita buat makan..makan siang makan malam"..
QD dah tepuk kepala..

"Betuah punya budak..napala aku dapat kawan macam ko ni....hahaha"

QD dah mula masuk tune dia kembali..ni yg aku suka kalu dia kembali dalam track dia..jangan ja la Wawan tu buat hal lagi... kalu tak..panjang syarahan dia lagi pasni..hee..

"k lah QD..dah sampai kelas aku dah..masuk dulu..harap-harap Mr.Lion tu belum masuk lagi..".

."ko doala banyak-banyak yer..k jumpa ti time rehat yer".

."okay bus"..

dan saat kaki melangkah ke dalam kelas...semua mata menumpu kepada ku..dan dengan pantas mataku menuju ke arah jam di dinding kelas..tepat jam 7.28..fuhh..aku senyum..dan dengan yakinnya..aku masuk kedalam kelas dan bergerak ke tempat dudukku..

"Awal harini Miss Qiera..selalu jam begini tak nampak lagi batang hidung"

..tegak telingaku mendengar sapaan sinis pagi-pagi yang indah lagi ceria ini..sapa pulak cari pasal pagi-pagi ni..tapi suara macam bukan suara class mate aku..dengan pusingan 180 darjah ke belakang aku mencari punca suara tadi..dan sekarang aku tahu siapa yang bersuara tadi..Mr.Lion..dengan pandangan sinisnya dia memandang..matanya yang tersembunyi di sebalik kaca matanya memandang tepat wajahku..padanla masa aku masuk semua mata menumpu padaku dan kelas senyap semacam..rupanya Mr.Lion ni sda ada didalam kelas..gila apa dia ni..datang kelas awal semacam..pelajar nak bernafas pun tak sempat nampak muka dia pagi2 sudah tercegat depan kelas..dan dengan yakinnya aku menjawab..

"Biasala Enchi Hakimi..saya ni sedang berlatih jadi orang yang tepat pada masa..jam 7.30 kelas bermula kan..saya sampai pun 7.28 kan..marila kita mulakan kelas Encik Hakimi..takut terbuang pula masa rakan-rakan yang lain..sebagai pendidik dan kami yang sebagai bakal pendidik ni tak boleh buang masa banyak-banyak..bukan begitu Encik Hakimi?"

Muka Encik Hakimi masih lagi seperti tadi cool semacam..aku yang memandang pula berasa angin-anginan tengok muka dia yang macam tak da perasa itu..dan dia boleh senyum lagi memandang wajahku..aku lantas berpaling dan meneruskan langkah menuju tempat duduk ku yang berada di belakang sekali..

"Baiklah kelas..harini saya akan mengajar kamu semua tentang Classroom Management."

0 comments:

Powered by Blogger.